Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Duch svatý v Janově evangeliu a ve Skutcích apoštolů
Peregrin, Filip ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem přislíbení, příchodu a působení Ducha svatého v prvotní církvi i v dnešní době. Záměrem práce je vyložit obecné údaje k Janovu evangeliu a Skutkům apoštolů, předložit analýzu vybraných perikop a nabídnout úvahy autora o zjištěných znacích působení Ducha svatého. Účelem práce je zjistit, jak svatopisci v jednotlivých perikopách líčí působení Ducha svatého, v jakých rysech se shodují, navazují na sebe nebo se liší. Závěrečná kapitola se zabývá působením Ducha svatého v církvi dnešní doby. Práce je určena pro zájemce, kteří se chtějí o tématu dozvědět základní informace a získat vhled do tématu a příslušné literatury. Klíčová slova Duch svatý, Janovo evangelium, Skutky apoštolů, Letnice, Ježíš, Jiný Přímluvce, Paraklét, církev
Jan 4,4-42. Ježíš a samařská žena
Kočica, Pavel ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Tato bakalářská práce J 4,4-42: Ježíš a samařská žena se zabývá exegetickým výkladem rozhovoru Ježíše se samařskou ženou a hlubším teologickým rozborem témat v tomto dialogu obsažených, tedy témat živé vody a uctívání Boha v Duchu a v pravdě. Před vlastním výkladem textu je proveden jazykový rozbor, z něhož pak výklad vychází. Při výkladu je kladen důraz na zasazení úryku do kontextu Janova evangelia, na typicky janovské stylistické prostředky a na postupnost, s níž žena i později Samařané z města dospívají k poznání pravé Ježíšovy identity. Je ukázáno, že živou vodu je možné chápat jako vše, co Ježíš zde na zemi dává lidem pro jejich spásu. Uctívání v Duchu a v pravdě je vyloženo jako vztah člověka k Bohu daný osobní přítomností Boha v nitru člověka díky víře v Ježíše. Dále se práce zabývá popisem dějin samařského národa z biblického pohledu i z pohledu samotných Samařanů a základními články samařského náboženství, které se v pojednávaném textu objevují (hora Gerizim, postava Taheba). Je také pojednáno o aktuálnosti textu pro dnešní dobu z pohledu člověka, kterého k sobě Bůh volá. Úryvek je tak dán do souvislosti se křtem a křesťanskou iniciací obecně.
Janovské křesťanství - termín, který je třeba opustit
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Janovské křesťanství - termín, který je třeba opustit
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Janovské křesťanství - termín, který je třeba opustit
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
"Poznáte pravdu a pravda vás osvobodí" Svoboda v evangeliu podle Jana
Černá, Zdeňka Klára ; Roskovec, Jan (vedoucí práce) ; Mrázek, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou, co je myšleno pojmem svoboda v Janově evangeliu, a jaký je vztah mezi svobodou a pravdou. V první části této práce se věnuji rešerši pojmů svobody a pravdy od Starého zákona až po Nový zákon, jde tedy o jakési dobové pozadí, ve kterém se oba pojmy utvářely a přeměňovaly. Součástí práce je také podrobná exegeze textu J 8,31-36, který sloužil jako výchozí bod. Vzhledem k tomu, že pojem svoboda se v Novém zákoně nejvíce vyskytuje v Janově evangeliu a v Pavlových epištolách, věnovala jsem se zmapování výskytu a užití pojmu svoboda v Pavlových epištolách. V hlavní části práce se věnuji srovnání užití pojmu svoboda v Janově evangeliu a v listech apoštola Pavla.
Jan 4,4-42. Ježíš a samařská žena
Kočica, Pavel ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Tato bakalářská práce J 4,4-42: Ježíš a samařská žena se zabývá exegetickým výkladem rozhovoru Ježíše se samařskou ženou a hlubším teologickým rozborem témat v tomto dialogu obsažených, tedy témat živé vody a uctívání Boha v Duchu a v pravdě. Před vlastním výkladem textu je proveden jazykový rozbor, z něhož pak výklad vychází. Při výkladu je kladen důraz na zasazení úryku do kontextu Janova evangelia, na typicky janovské stylistické prostředky a na postupnost, s níž žena i později Samařané z města dospívají k poznání pravé Ježíšovy identity. Je ukázáno, že živou vodu je možné chápat jako vše, co Ježíš zde na zemi dává lidem pro jejich spásu. Uctívání v Duchu a v pravdě je vyloženo jako vztah člověka k Bohu daný osobní přítomností Boha v nitru člověka díky víře v Ježíše. Dále se práce zabývá popisem dějin samařského národa z biblického pohledu i z pohledu samotných Samařanů a základními články samařského náboženství, které se v pojednávaném textu objevují (hora Gerizim, postava Taheba). Je také pojednáno o aktuálnosti textu pro dnešní dobu z pohledu člověka, kterého k sobě Bůh volá. Úryvek je tak dán do souvislosti se křtem a křesťanskou iniciací obecně.
Umění jako interpretační proces
KODÝTKOVÁ, Ludmila
Práce se zabývá významem umění v interpretačním procesu biblických témat. Rozebírá obraz Ignáce Viktoriina Raaba ?Ježíšova rozmluva s Nikodémem? a srovnává ho s odpovídajícím textem z Janova evangelia (Jan 3,31?21). Nalézá se zde interpretace daného biblického textu včetně srovnání ekumenického překladu bible a Jeruzalémské bible. Daná část textu evangelia je podrobně rozepsána a analyzována. Část zabývající se obrazem předkládá obraz doby a specifikaci uměleckého směru baroko a rokoko. Přináší informace o autorově životě a jeho díle. Podrobně rozebírá obraz po stránce umělecké. V poslední částí práce se nachází porovnání obrazu a evangelia.
Pojetí KOSMOS v Janově evangeliu
LIŠKA, Jan
Diplomová práce se zabývá otázkou, jak je v Janově evangeliu chápán pojem KOSMOS, který lze do češtiny přeložit jako {\clq}qsvět``. Zkoumá všechny verše v Janově evangeliu, ve kterých se o KOSMOS hovoří a samozřejmě i jejich kontext, který je nutný k pochopení zkoumaného pojmu. Cílem diplomové práce je určit, v jakém smyslu evangelista pojem KOSMOS používá.
Pojetí moci v Janově evangeliu
LIŠKA, Jan
Diplomová práce se zabývá mocí v Janově evangeliu, konkrétně pojmem EXOUSIA, který znamená moc nebo pravomoc. Věnuje se jednotlivým úryvkům Janova evangelia, ve kterých evangelista pojem EXOUSIA používá, zkoumá kontext, ve kterém je tento pojem použit a pokouší se přesněji určit, v jakém smyslu je tento pojem užíván. Tím se snaží tato práce zodpovědět otázku, jak evangelista pojem moc (EXOUSIA) chápe.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.